AMP چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟ | گوگل amp

AMP چیست و چگونه روی وردپرس فعال کنیم

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 16 تیر 1402

AMP چیست؟ سرعت سایت در نسخه موبایل امروزه بسیار مهم شده است و بسیاری از سایت‌ها بر روی این مبحث تمرکز بالایی دارند، چند ساله که گوگل هم بر روی این مبحث بسیار تاکید دارد و بر روی سئو تاثیر مثبتی دارد، یکی از تکنولوژی‌های اینترنتی که چند ساله توسط گوگل اجرا شده فناری AMP است که در جهت بهبود سرعت سایت تعیین شده است و شما با استفاده از آن می‌توانید سرعت سایت خود را در نسخه موبایل تا چند برابر افزایش دهید؛ در مقاله AMP چیست از سری مقالات آموزش سئو با آکادمی وبکیما همراه باشید تا به شما توضیح دهیم که گوگل AMP چیست و چه کاربرد‌هایی می‌تواند برای شما داشته باشد، همچنین سعی خواهیم کرد تا در مقالات بعدی نحوه استفاده از گوگل AMP را نیز به شما عزیزان آموزش خواهیم داد.

AMP چیست؟

از همین اول مقاله به معرفی و توضیح AMP می‌پردازیم تا شما سریعا با آن آشنا شوید و در ادامه هم بتوانید آن را در سایت خود به کار بگیرید، در واقع AMP مخفف Accelerated Mobile Pages است که در واقع به معنی صفحات موبایلی پر شتاب است که می‌توانید با استفاده از این تکنولوژی تا حد بسیار زیادی سرعت نسخه موبایلی سایت خود را افزایش دهید.

ماهیت تکنولوژی AMP در واقع به کد نویسی مربوط به است و هدف دارد که کد نویسی وب سایت‌ها استاندارد باشد، این تکنولوژی یک نسخه خلاصه شده از کد‌های وب سایت مخصوصا HTML را در نسخه موبایل به کاربر نمایش خواهد داد و همین باعث خواهد شد که سرعت سایت تا چند برابر افزایش پیدا کند و شما با استفاده از آن بتوانید به سئو سایت (سئو چیست؟) خود کمک کنید.

AMP چیست؟ گوگل AMP چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟
گوگل AMP چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟ – AMP چیست؟

این تکنولوژی به سبک‌تر کردن کد‌های وب سایت و تصاویر می‌پردازد که اساسا سعی دارد تغییری در استایل سایت ایجاد نکند و فقط با استفاده از یک سری روش‌ها و استاندار‌های خاص خود به بهینه‌سازی سایت شما در موبایل کاربران می‌پردازد.

تکنولوژی AMP در سال 2015 رونمایی شد و دقیقا زمانی بود که موبایل‌های هوشمند در دنیا گسترده شده بودند و افراد زیادی از موبایل‌ها استفاده می‌کردند، با وجود این نیاز که سایت‌ها خیلی بهینه‌سازی نشده بودند این تکنولوژی به وجود آمد تا بتواند سایت‌ها را برای کاربران با سرعت بیشتری نمایش دهد و کاربران خیلی زمان زیادی برای لود سایت منتظر نباشند.

پروژه و تکنولوژی AMP از گوگل قدرت گرفت و آن زمان که گوگل احساس نیاز کرد سریعا یک راه چاره‌ای برای رفع این مشکل پیدا کرد و توانست با ایجاد این پروژه بزرگ، بهینه‌سازی را در سطح وب بسیار عالی‌تر کند و سایت‌های زیادی هم از آن در همان زمان استقبال کردند.

AMP چگونه کار می‌کند؟

این تکنولوژی روش خاص خود را برای بهینه‌سازی سایت ها در موبایل کاربران دارد و همین موضوع هم باعث شده که شما وقتی از این تکونولوژی استفاده می‌کنید بتوانید سرعت سایت خود را تا چند برابر افزایش دهید و از این طریق سئو سایت خود را هم بهبود دهید.

ماهیت کار این تکنولوژی به صورتی است که وقتی یک کاربر سایت را مشاهده می‌کند و سرعت زیادی را برای لود سایت ندارد، این تکنولوژی تمام موارد را در سایت بررسی می‌کند و بعد مواردی که در سایت مورد نیاز نیستند و اضافه هستند را حذف می‌کند تا بتواند سرعت بیشتری را به کاربران ارائه دهد.

گوگل AMP چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟ - بررسی کارکرد AMP
گوگل AMP چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟ – بررسی کارکرد AMP

توجه داشته باشید که این پروژه بر روی سرعت سایت تاثیر زیادی دارد و علاوه بر این مورد هم خیلی تغییرات در سایت ایجاد نمی‌کند و سعی دارد استایل سایت شما را به همان حالت حفظ کند و شما بتوانید به صورت خیلی بهتر اطلاعات را از طریق نسخه موبایل به کاربران ارائه دهید.

باید توجه داشته باشید که کاربران شما همیشه انتظار دارند سایت شما خیلی سریع لود شود تا بتوانند به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند و از طریق این اطلاعات نیاز‌های خود را رفع کنند، اگر این سرعت سایت کم باشد، قطعا سایت شما را ترک کرده و به یک منبع دیگری برای دسترسی به اطلاعات مراجعه خواهند کرد و بعد از این مورد هم ممکن است دیگر کاملا سایت شما را فراموش کنند.

چگونه می‌توانیم از AMP استفاده کنیم؟

استفاده از تکنولوژی AMP در واقع هزینه‌ای ندارد و شما می‌توانید به صورت کاملا رایگان از این تکنولوژی بسیار عالی استفاده کنید، برای استفاده از این تکنولوژی در سایت‌های وردپرسی شما می‌توانید به سادگی افزونه Automatic AMP را در سایت خود نصب کنید و از آن استفاده کنید.

البته توجه داشته باشید برای حفظ اطمینان و مشکل به وجود نیامدن برای سایت، یک بک آپ کامل قبل از نصب افزونه از سایت دریافت کنید تا در زمان بروز هرگونه مشکل بتوانید با استفاده از بک آپ سایت خود را بازگردانی کنید، این مشکل کمتر مواقعی پیش خواهد آمد اما ممکن است افزونه AMP با دیگر افزونه‌های سایت شما تداخل داشته باشد به همین دلیل باید یک بک آپ داشته باشید تا در زمان بروز مشکل نگران نباشید.

البته اگر با افزونه‌ای که معرفی کردیم نتوانستید از این تکنولوژی استفاده کنید، می‌توانید از افزونهGlue for Yoast SEO & AMP که به صورت رایگان در مخزن وردپرس وجود دارد استفاده کنید و با استفاده از افزونه یواست سئو این قابلیت را در سایت خود داشته باشید.

مزیت‌های استفاده از AMP چیست؟

استفاده از این تکنولوژی برای شما یک سری مزیت‌های خاص دارد که در این بخش مقاله به آن‌ها می‌پردازیم تا شما بیشتر با آن آشنا شوید بتوانید با استفاده از آن سرعت سایت خود را افزایش دهید.

افزایش سرعت سایت

اصلی‌ترین دلیلی که شما باید از AMP استفاده کنید، این است که سرعت سایت شما در نسخه موبایلی بسیار افزایش خواهد یافت و در این زمینه بسیار پیشرو خواهید بود؛ همان‌طور که گفته شد نسخه موبایلی بسیار مهم است و شما باید توجه ویژه‌ای نسبت به آن داشته باشید، به همین دلیل بهتر از است AMP استفاده کنید تا سرعت سایت خود را افزایش دهید.

البته قبل از استفاده از آن می‌توانید با استفاده از ابزار‌های مختلف سرعت سایت خود را تست کنید و بعد از تست سرعت این قابلیت را در سایت فعال کنید، چرا که ممکن است سرعت سایت شما مناسب باشد و شما نیاز به استفاده از amp نداشته باشید.

بهبود سئو سایت

شما وقتی که از AMP استفاده می‌کنید، در نسخه موبایل سرعت بیشتری دارید و همین هم باعث بهبود سئو سایت خواهد بود، چرا که امروزه یکی از فاکتور‌های مهم سئو سایت این است که شما بتوانید تا حد امکان نسخه موبایلی سایت خود را بهینه کنید و کاربران با سرعت بیشتری اطلاعات سایت شما را مشاهده کنند.

البته شاید فکر کنید که این مورد خیلی در سئو سایت جزئی است اما اصلا این‌طور نیست و شما اگر آن را رعایت کنید متوجه مهم بودن آن در سئو خواهید شد و می‌توانید رتبه بهتری را برای خود رقم بزنید.

افزایش نرخ تبدیل

نرخ تبدیل و رضایت کاربران از سایت رابطه مستقیمی با سرعت سایت دارد و هر چقدر که سرعت سایت شما بیشتر باشد و کاربر سریع‌تر به اطلاعات دسترسی داشته باشد، قاعدتا می‌توانید نرخ تبدیل خود را افزایش دهید و کاربران ماندگار‌تری داشته باشید.

این مورد را هم جدی بگیرید تا بتوانید فروش وب سایت خود را با استفاده از آن افزایش دهید، این مورد برای وب سایت‌های فروشگاهی بسیار مهم است چرا که ممکن است یک فردی بخواهد اول قیمت را از سایت شما بررسی کند و اگر سایت دیر برای کاربر بارگزاری شود، کاربر سریعا سایت را ترک می‌کند و این قیمت را از سایت‌های دیگر بررسی خواهد کرد.

تست بررسی AMP بودن سایت

برای بررسی AMP بودن سایت، شما می‌توانید از 2 روش اقدام به این کار کنید، در واقع وقتی که در گوگل به جستجو چیزی می‌پردازید، یک سری نتایج که به شما نمایش داده خواهند شد، به شما نمایش داده می‌شود که سایت از AMP استفاده می‌کند یا خیر.

نمونه‌ای از AMP - گوگل AMP چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟
نمونه‌ای از AMP – گوگل AMP چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟

همان‌طور که رد تصویر بالا مشاهده می‌کنید، یک آیکون در کنار هر نتیجه جستجو وجود دارد که نشان دهنده این است که سایت از amp استفاده کرده است یا خیر، و یکی از ابزار‌هایی هم که وجود دارد و شما با استفاده از آن می‌توانید مشاهده کنید که کدام سایت‌ها از AMP استفاده می‌کنند یا خیر، استفاه از ابزار خود گوگل با آدرس https://search.google.com/test/amp است که به سادگی می‌توانید آدرس سایت مورد نظر را در آن وارد کنید و بعد مشاهده کنید که سایت مورد نظر از AMP استفاده می‌کند یا خیر.

ابزار تشخیص AMP سایت - گوگل AMP چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟
ابزار تشخیص AMP سایت – گوگل AMP چیست و چه کاربرد‌هایی دارد؟

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید ما یک سایت را مورد بررسی قرار دادیم و این ابزار خیلی ساده این سایت را آنالیز کرد و نتیجه AMP بودن یا نبودن را برای ما مشخص کرد که بسیار قابلیت خوبی است.

محدودیت‌های AMP

این تکنولوژی در حال حاظر یک سری محدودیت‌های کوچک و بزرگ دارد که ممکن است کمی آزار دهنده باشند، در این بخش از مقاله به شما توضیح خواهیم داد که چه محدودیت‌هایی دارد تا شما بهتر بتوانید از آن استفاده کنید و اگر جزو این دسته سایت‌های محدود هستید از آن استفاده نکنید.

در همین اول کار بگوییم که AMP به صورت رایگان برای همه در دسترس است و برای کشور ایران هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، توجه داشته باشید که این تکنولوژی ایران را تحریم نکرده و دسترسی آزاد به آن خواهید داشت و می‌توانید از آن استفاده کنید.

  • این تکنولوژی در صورتی تصاویر را لود می‌‌کند که کاربر در سایت جابجا شود و هر جایی از سایت برود همان بخش هم که هر تصویری داشته باشد برای او لود خواهد شد.
  • یک نسخه ساده از Css مورد بررسی قرار خواهد داد و خیلی بر روی بهینه‌سازی CSS‌ها تمرکز ندارد.
  • برای java script شما نمی‌توانید از این تکنولوژی استفاده کنید و در این زمینه محدود خواهید بود.

در همه سیستم‌های مدیریت محتوا هم می‌توانید از آن استفاده کنید و در واقع همه این سیستم‌های مدیریت محتوا یک ابزار برای استفاده از آن قرار داده‌اند تا شما بتوانید سرعت نسخه موبایلی سایت خود را افزایش دهید و در زمینه سئو هم پیشرو‌تر باشید.

جمع بندی

ما در این مقاله قصد داشتیم توضیح دهیم که AMP چیست و درباره AMP به شما اطلاعات کاملی ارائه دهیم تا بتوانید با استفاده از این تکنولوژی بسیاری از مشکلاتی که سایت شما از نظر سرعت دارد را رفع کنید، توجه داشته باشید که اگر سرعت نسخه موبایلی سایت شما کم است، یا باید به صورت دستی و با روش‌های مختلف این سرعت را افزایش دهید و یا از این تکنولوژی استفاده کنید تا بتوانید با استفاده از آن سرعت سایت را افزایش دهید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید، در ضمن شما می‌توانید تجربیات خود را در زمینه استفاده از AMP از طریق نظرات با ما در میان بگذارید و هر سوالی هم در این زمینه دارید می‌توانید از ما بپرسید تا سریعا شما را راهنمایی کنیم.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

آموزش‌های ویدیویی جدید فقط در یوتیوب منتشر می‌شود!

بزن بریــم!